måndag 3 juli 2017

Vitlökstjuven

Jag planterade väldigt mycket vitlök i höstas, jag hade beställt 2-3 lökar och fick säkert 30 st av flera olika sorter. Klostra trädgård passade nog på att skicka vad de hade kvar i lager för jag beställde väldigt sent på säsongen och det fanns i stort sett inget i lager i deras webshop. 
Jag planterade det mest och gav bort en del till vänner och familj. Tack vare sambons gödsling i våras har de vuxit sig riktigt fina i den annars så näringsfattiga jorden på odlingslotten.



Men, nu är det då någon som tycker att hen behöver mina vitlökar bättre än vad jag gör. Varje gång jag varit där de senaste veckorna, vilket är minst 3 gånger i veckan, har det försvunnit 1-2 lökar. Jag har satt upp ett skylt där jag ber tjuven att sluta stjäla mina vitlökar, men idag var det två till som var borta. Ska vitlökarna lagras ska de inte plockas för tidigt på säsongen men jag känner mig nödgad till att börja ta upp dem själv nu för att tjuven inte ska få alla.
Den jag skördade idag var en ekologisk Thermidrome och den ser ut att ha 4 gigantiska klyftor och någon enstaka mindre klyfta.

6 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att någon tar dina vitlökar! Kankse är det ett djur som tar dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det är ett djur, det finns liksom ingenting kvar av dem, de är bara uppdragna helt och hållet. Tror inte heller att vitlöksdoften är något som lockar djur.

      Radera
  2. men om det är ett djur, så tänker jag, vilket djur äter vitlök!? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att det är djur och djur hade jag egentligen mer kunnat acceptera, de vet ju inte bättre

      Radera
    2. men vem skulle sno dina lökar då?

      Radera
    3. Jag tycker det är ganska uppenbart att det är människor som gör det, idag hade 2 till försvunnit

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg