söndag 2 juli 2017

Steek - tutorial

Av resterna från Bohuströjan Blå Blomma har jag stickat en minivariant av samma tröja. Jag utgick ifrån samma mönsterchart fast förminskad. Denna tröja fick också en steek för att jag skulle kunna klippa upp tröjan och göra det till en kofta istället.
Jag har fotograferat processen och här kommer min tutorial för hur du steekar en tröja för att få en kofta.
Själva steeken är några extra maskor som du lägger till mitt fram på koftan när du stickar den runt som en tröja. Det är här som du sen klipper upp tröjan för att göra den till en kofta. Plagget måste inte ha en steek för att du ska kunna göra om den till en kofta, men det underlättar. Hittar du t.ex. en tröja på secondhand så kan du klippa upp den utan att den har en steek, du kan också göra det ifall du stickat en tröja som du känner att njaa, den här skulle göra sig bättre som kofta. Men om du har planen att steeka så stickar du en steek, ca 5 maskor extra mitt fram på plagget brukar vara lagom. Innan jag ska sy och klippa steeken stickar jag knappbanden längs med steekens kant, jag tycker det är praktiskt att göra det innan och det utgör ett extra stopp ifall någon maska skulle få för sig att ge sig iväg.

Du kan sedan virka eller sy innan du klipper, jag väljer att sy. På symaskin syr jag två täta sicksack-sömmar ovanpå varandra. Ovanpå dessa syr jag sedan en raksöm. Sömmarna sys när vardera knappkant.

Här är det sytt två sicksack-sömmar plus en raksöm intill vardera knappband.

 Nu är det dags att klippa. Plocka fram din vassaste sax och klipp mitt emellan sömmarna. Det brukar vara ganska lätt att följa en rad stickade maskor. Det kommer att kännas superläskigt, men har du sytt dina sömmar väl kan du istället njuta av det härliga, förbjudna krasande ljudet som uppstår när du klipper i ett stickat plagg.

 Tadaa - steeken är klippt och tröjan har blivit en kofta! 
Men de här kanterna ser inget vidare roliga ut, eller hur?

Det är här ett knappband kommer in, ett vackert band som du syr över den klippta kanten. Det är både vackert och ger lite extra finish till plagget, det stabiliserar också knappkanten och ifall du stickar ett plagg till en vuxen så förhindrar knappbandet att koftans framsidor hänger ut sig.
Du kan välja att sy knappbandet över hela knappslåns baksida - då måste du sy knapphål i det ena bandet. Jag väljer att sy det över steeken och halv knappbandet så behöver jag inte sy några extra knapphål och jag kan använda ett smalare band. På denna koftan använde jag en handgjord ärvd spets.
Sy på knappbandet förhand med en tråd som matchar både stickning och band för att det ska synas så lite som möjligt. Var noga med att inte dra åt stygnen för hårt för då kommer sömmen att synas mer tydligt från framsidan av plagget.

 Färdigt!
Som ni kan se syns det i stort sett inte att det finns ett påsytt knappband under knappkanten.
En tröja har blivit en kofta med hjälp av en steek.





6 kommentarer:

  1. Vilken bra tutorial! Jag har alltid trott att man var tvungen att ha de där extra mitten maskorna men nu har jag lärt mig något nytt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, det behövs inte, en kompis till mig stickade en BLåBlommar i vanlig vuxenstorlek och hon steekade sin ändå, så det går finfint!

      Radera
  2. Tack, ÄNTLIGEN har jag lärt mig att göra en steek!
    /Teresa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg