måndag 26 juni 2017

Bohusstickning

Min Blå Blomma blev klar under Kinaresans sista dagar. Precis som resan till Kina var den ett äventyr att sticka, jag älskade inte varje sekund men jag är så glad att jag har stickat en bohuströja. Bohusstickning är en sådan stor del av svensk hantverkshistoria och det känns fint att föra arvet och traditionen vidare genom att ha stickat mig en egen.

Den blev precis så drömmig som jag hoppats på. Den är mjuk, tunn men ändå varm, sitter som en smäck och går i färger som matchar i stort sett allt i min garderob.

Under helgens tur till Skåne passade jag på att fotografera den vid en av min barndoms favoritplatser, vattenfallet Forsakar i Degeberga.

 
 Bokskogarna som leder till fallet är magiskt vackra om våren och somrarna.

 
 Tröjan fick en riktigt bred resår nedtill som fint matchar ärmarnas resår. Koftan fick en längd som jag tycker passar både till klänning och till byxor. 



 De modifikationer jag har gjort är:
  •  Jag har höjt upp nacken med förkortade varv, både i resår och i flerfärgsstickningen. 
  • Jag har stickat tröjan på tre stickstorlekar - resåren på 2 mm, flerfärgsstickningen på 2,5 mm och slätstickningen på 2,5 mm.
  • Jag har stickat alla delar runt på rundsticka istället för platt för att sy ihop.
  • Jag har inte utgått ifrån mönstret vad gäller längd på resårer, ärmar eller kropp utan anpassat måtten efter min egen kropp och önskemål om passform.
Jag kunde inte låta bli att klättra upp till mitten av fallet, något vi alltid gjorde som barn.

4 kommentarer:

  1. Superfin! Ser så ullig och go ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, den är riktigt gosig! Tror att den kommer att ulla till sig ännu mer efter några användningar.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg