lördag 22 april 2017

Varför Kina?

När det var klart, för lite mer än ett år sedan nu, att jag skulle åka till Kina på utbyte, var det väldigt många som frågade mig - varför Kina?
Varför inte Kina tänkte jag, men jag kunde faktiskt inte riktigt svara på frågan heller. Varför hade jag önskat att åka till Kina som första val framför till exempel Nepal, Vietnam, Indien, Jordanien eller Palestina, som var de andra alternativen fanns det ingen specifik tanke med.

Men nu när jag har varit här i över 2 månader så kan jag definitivt svara på frågan.

Människorna
Alla vi har mött här är väldigt nyfikna på vilka och vem vi är. Ibland kan det vara lite jobbigt eftersom många stirrar på oss och knäpper smygfoton. Men mest är det bara härligt, främmande människor som frågor vilka vi är, var vi kommer ifrån, vad vi gör här och så vidare. Vi har träffat och lärt känna flera personer som jobbar på sjukhuset och studerar på universitetet och vi har haft väldigt kul tillsammans när de visat oss runt i Nanjing.

Maten
Efter över två månader i Kina har jag bara provat en enda maträtt som jag inte tyckt om - fermenterad, friterad tofu. Nästan all annan mat har vi tyckt varit riktigt, riktigt god. Det finns också en sådan otrolig variation av rätter och ingredienser att jag hittills inte tröttnat. Kina har ett väldigt omfattande och rikt kök, varje provins har sin mattradition med sina speciella smaker och ingredienser. Vännerna här har förstått att vi tycker det är kul att prova nya rätter så de ser det som en utmaning att alltid hitta något nytt för oss att smaka.

Det historiska arvet
Kina är ett gammalt land med väldigt mycket historia, det är också ett land som är stolta över sin historia och som bevarat delar av det historiska arvet och gjort det tillgängligt för dagens kineser - och turister. Bara i Nanjing finns det hur mycket som helst att titta på - som här, där jag är på Nanjings stadsmur som stod klar 1386. Till de flesta historiska platser får en betala inträde, men det bidrar också till att miljöer alltid är väldigt välbevarade och kan fortsätta att bevaras.

Naturen
Naturen och de olika miljöerna i Kina gör också landet värd att besöka. Stora parkområden, skapade i plommonträdens ära. Bergsmassiv som görs tillgängliga genom stigar som noggrant hålls efter. Risfält i landets ena ände och berg i den andra. Det är ett land som är mycket grönare än vad en kan tro och med tanke på hur mycket folk det är ute i grönområdena så verkar kineserna uppskatta det lika mycket som jag själv.

Långt bort, men ändå nära
Då menar jag inte från Sverige till Kina, men avstånden mellan stora städer i Kina. Med snabbtåg som går i 300+ km i timmen tar det inte lång tid att ta sig runt i landet trots att avstånden är väldigt stora. Vi har hittills varit i Tianjing och Shanghai, nästa vecka åker vi till Beijing och i maj planerar vi att hinna med Xian och terrakottaarmén också.

Därför Kina, helt enkelt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg