söndag 16 april 2017

Tantulltuss citrussockar

På Syfestivalen i Göteborg förra året köpte jag Tantulltuss sockbok samt garnpaket till två par av sockarna i boken. Det ena garnpaketet var till sockorna Barbro, som jag stickade klart i vintras. Det andra garnpaketet var till Citrussockorna, ett par riktigt färgglada sockar vars mönster påminner om halverade citrusfrukter.

 Garnet är handfärgat av Tantkofta och kallas Trekking. Jag har stickat många sockor i garnet innan och jag gillar verkligen det, det känns rejält och ger sockar som håller bra. Garnerna är färgade för att påminna om citrusfrukterna blodapelsin, apelsin, lime, citron och grapefrukt.

Den första sockan blev klar helt löjligt fort, det är konstigt att ett par flerfärgsstickade sockar kan gå snabbare att färdigställa än ett par enfärgade. Men det är kanske typiskt för mönster där en känner  - bara en färg till! Enligt mönstret har sockan en häl med förkortade varv, men jag kommer att sticka en istickshäl istället. Jag tänkte passa på att göra en foto-tutorial över hur jag gör istickshälen. En teknik som var helt okänd för mig till för inte så länge sedan och som jag använder mig av i mitt senaste sockmönster Happy Fox.

4 kommentarer:

  1. Så fina! En foto-tutorial om istickshälar låter väldigt intressant. Jag har själv funderat på att byta ut en häl med förkortade varv i ett par sockor mot en istickshäl, men vet inte riktigt hur jag skall göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att du får nytta av den tutorial jag nu har lagt upp! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg