måndag 10 april 2017

Odlingsåret är runt hörnet

Nu står det nya odlingsåret runt höret och det är nästan olidligt att inte vara hemma i Sverige och kunna börja ta de första spadtagen.
Som tur är har min sambo med god vilja gödslat hela lotten så att den ska vara klar för odling när jag kommer hem. Eftersom jag redan i höstas visste att jag skulle vara borta hela våren så förberedde jag genom att plantera vitlök på nästan en tredje del av lotten och de har snällt kommit tittat fram ur jorden nu. En ruta är också full med vad förhoppningsvis kommer bli stora, fina jordärtskockor längre fram i sommar.
 Men frösådden får vänta någon månad till och det blir nog bra det med. 
Jag brukar vara alldeles för ivrig och så och sätta för tidigt, det är svårt att låta bli när vårsolen börjar värma.
 
Det kommer att bli både röd-, gul- och schallottenlök i år. Lök och vitlök är bra, det går alltid åt och går att lagra länge.

Frön till sommarens måste - rädisorna - är inköpta.

Förra året var det två stora problem med odlingen - näringsfattighet och råddjuren. Jorden på lotten är extremt sandig och näringsfattig och det märktes verkligen på odlingsresultatet. I år har min sambo gödslat ordenligt med brunnen kogödsel så vi hoppas att det ska ge mer fart på grödorna i år. Sen var det många grönsaker förra året som fick bakslag när råddjuren kom och åt upp all blast. Det kan vi tyvärr inte göra så mycket åt, vi har ju praktiskt taget dukat upp ett smörgåsbord till dem. Vi får glädjas med varandra, helt enkelt.




2 kommentarer:

  1. Täckodling kanske vore någonting för er lott? Kolla in Skillnadens trädgård på Instagram eller Facebook för tips och insiration! /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag är själv "gammal" trädgårdsmästare (utbildad sådan vid Göteborgs Universitet) så jag har lite koll :) Tyvärr bor vi ju i lägenhet och har ingen naturlig tillgång på t.ex. gräsklipp eller dylikt men de gånger jag råkat vara vid lotten när gräsytorna där klipps av hyresvärden på vilkens ägor vi arrenderar ytan till lotterna så brukar jag räfsa ihop det som går och använda på lotten! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg