lördag 19 mars 2016

Dubbelt upp från spinnrocken

I veckan spann jag klart en lyxig sockullsblandning som jag själv färgat. Jag tvinnade också ett garn som jag spann entrådigt för jättelänge sedan. Det är färgat av Mia Demer - VickeVira, och tunt, så tunt spunnet att det blev omöjligt att använda som entrådigt. Nu när det är tvinnat tretrådigt med navayoply så tror jag att det kan bli något riktigt fint!



Det blev två riktigt härliga garnhärvor att stoppa in i garnskåpet. Jag jobbar på att bli bättre att plocka ut det handpspunna ur skåpet också och idag har jag precis maskat av ett par bebisbyxor.

3 kommentarer:

  1. För mig verkar det vara ett oääändligt arbete att spinna sitt eget garn, men när man ser dina vackra garner tänker man att det kan vara mödan värt. Hur länge har du spunnit? För så här fint blir det såklart varken första eller andra gången man försöker ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar mycket tid men det känns också väldigt lyxigt att sticka med eget garn och att spinna blir som en hobby i sig. Inte något man bara gör för att få ett färdigt garn. Jag lärde mig spinna 2009 tror jag, men det var en ganska snabb inlärningskurva. Det rosa garnet på bilden spann jag entrådigt och supertunt den första sommaren som jag hade en egen spinnrock och det var nog ett halvår efter att jag lärt mig. Från början lärde jag mig på slända, det är ganska klurigt men det är bra för att få in tekniken i händer - det går så mycket långsammare att spinna på slända och man behöver inte använda fötterna och då går det snabbare att få in handtekniken :)

      Radera
    2. Vika fantastiska färger, och snyggt spunnet!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg