måndag 17 augusti 2015

Sigbart

Nu har det visserligen varit lite sommarväder de senaste två veckorna men den här sommarens kalla och regniga väder har fått mig att längta efter hösten. Närmare bestämt efter varma och vackra vantar.
Det var det någon mer som också verkade längta efter så garn inhandlades till ett par Sigbart och de racerstickades på ungefär två dagar.

Istället för den lettiska flätan som skulle vara som upplägging så stickade jag en ganska rejäl bit resår istället. Jag vill helst ha mina vantar långt innanför jacka så att det inte drar in kall vinterluft där jacka går över i vante.

Jag stickade vantarna på stickor 3mm istället för 2.5mm för att de automatiskt skulle bli lite större. Jag ökade också för tumkilen vart annat varv istället för vart tredje som det är i mönstret. Jag upplever att det blir alldeles för trång tumkil annars och det var helt klart nödvändigt nu när någon med med större händer än jag själv skulle få dem. Tummen är också stickad längre än i mönstret.

Mönstret är såklart ifrån Vantar för alla årstider och var jätteroligt att sticka. Det är mycket som händer på dessa vantar och de ser kanske därför svåra ut men de är perfekta för någon som inte är så van vid flerfärgsstickning. Man stickar sällan mer än fyra maskor i en färg i bredd, ofta färre än så, det är därför lätt att få en jämn och slät stickning.

 

6 kommentarer:

  1. Så fina i blått och vitt! Helt otroligt att du stickade dessa på endast två dagar. Det är ju snabbare än racerstickning, mer åt Formel 1-stickningshållet om du frågar mig;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De är blå och beige :) Haha, ja kanske..men ge mig en stickning och en bra serie så kan det gå undan ibland :)

      Radera
  2. Jag har en viss förkärlek för flerfärgsstickade vantar, och dessa var verkligen underbara! Har nu sett så mycket vackra vantar ur Vantar för alla årstider att jag snart måste skaffa den själv ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du om flerfärgsstickade vantar så måste du verkligen köpa Vantar för alla Årstider, en toppenbok!

      Radera
  3. Herregud vad du är snabbstickad! Fina blev de ju också (som allt annat du gör). Även jag längtar till hösten. Har svårt att ta till mig att det är sommarväder ute, semestern är ju slut och jag är tillbaka på jobbet. Gömmer mig inne istället och hoppas på lite kyla och mörker inom en snar framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dessa gick det undan med, jag som inte ens gillar flerfärgsstickning erhm.. Jag har äntligen lite semester innan skolan börjar efter en hel sommars jobb, underbart nu när det fina vädret dykt upp. Känns helt normalt att sitta i bikini och sticka strumpor och vantar och längta efter svalare tider :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg