torsdag 26 mars 2015

Ägg nära dig

Jag är uppvuxen med höns som gått runt och pickat i trädgården, skrämt hundarna och blivit som tokiga när man rensade i ogräslandet. Med höns kommer ägg, massvis av ägg. Ibland stora med dubbla gulor som blev till de vackraste solgula sockerkakor. Ibland var det små, nästan runda ägg som var ljuvliga till frukost.

Med en sådan uppväxt och med vetskapen om att höns i "äggfabriker" har det allt annat än bra så känns det grymt att ha hittat facebookgruppen "Ägg nära dig"! Där kan man köpa ägg från personer i sin närhet som har höns hemma. Glada höns som får bra mat och som får gå ute.

Så igår mötte jag upp två av mina ägglangare och med mig hem fick jag 34 hönsägg från olika raser och 30 vaktelägg. Helt fantastiskt fina och goda ägg som nu tar upp till typ halva min kyl. Påsken kan komma!

2 kommentarer:

  1. Vi har många glada minnen av våra höns. Minns du "Pyckinockan", den tama lilla dvärghönan som ni ibland satte i knät och gungade med? När jag gick ut för att mata hönsen knackade jag med vigselringen mot skålen och hönorna kom springande från hela trädgården för att få lite extra gott att dryga ut maskar och småkryp med. Det är nog dags att renovera hönshuset och skaffa nya befjädrade vänner.

    /Mamma

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg