onsdag 18 februari 2015

Granola

När jag var lite rastlös i lördagskväll i väntan på att mellon skulle sätta fart så fick jag för mig att baka fröknäcke och granola. Kanske inte världens bästa idé eftersom det alltid tar mycket längre tid för det att bli helt klart, alltså torrt, än vad alla recept anger.
Så det slutade med att jag stod och rörde i granola till sen in på natten.
Men det blev i alla fall helt fantastiskt god, en riktig lyx att få äta den till frukost dagen efter för den extrema müslieälskaren som jag är.

Såhär gjorde jag!

Ingredienser:
8 dl havregryn
2 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön
1dl sesamfrön
1-2 dl grovt hackade nötter, jag använde mandlar
2 tsk kardemumma
2 tsk kanel
2 dl kokt vatten
2 tsk sirap eller honung

1 dl cocosflingor
1 dl russin
7 dadlar av den lite hårdare sorten klippta i mindre bitar

Gör såhär!
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser, cocosflingorna och den torkade frukten sparar du till senare.
Lös sirapen i det kokta vattnet och häll över de torra ingredienserna.
Rör samman väl och sprid ut i en långpanna på ett bakplåtspapper.
Baka granolan i 30-45 min till den är helt torr. Rör OFTA och passa på den så att den inte blir bränd.
Ta ut och strö över russin, cocosflingor och dadlar, rör om och låt svalna helt.
Förvara i lufttät burk och servera med ditt favorittillbehör - i mitt fall mild, naturell yoghurt och lite frysta bär!


2 kommentarer:

  1. Oj oj det ser smarrigt ut det där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så gott! Hade kunnat äta det alla dagens måltider!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg