torsdag 6 november 2014

Ulligt experiment

Jag följer en massa grymma färgare och ullkreatörer på Instagram och de är en ständig källa till inspiration.
Så efter att ha förstått att jag kan dra egna roving/top från kardflor och efter att ha kikat på en youtubefilm om hur man gör så var jag helt enkelt tvungen att prova med lite nyfärgad alpacka!

 Jag gjorde två omgångar för att prova att göra både en randig och en gradient roving.
På bilder till höger har jag ett bredrandigt kardflor på min kardmaskin och på den vänstra bilden har jag gjort tre lager med olikfärgad ull, först gul, sen rosa och sen ljusblått.
Jag hade gjort en trissa av en lock till ett mjölkpaket som jag sen gjorde ett hål i med en syl.
Sen börjar man (enligt youtubefilmen jag såg) i ena änden av kardfloret, på det stället där man delar det för att plocka av det, pillar lite ull genom hålet och sen är det en kombination av att dra och trycka trissan mot kardfloret. Man arbetar sig varv efter varv snett över trumman tills all ull är dragen genom trissan.

Såhär blev resultatet - två kardflor som blivit till två flätade rovings, en gradient och en som är långrandig.
Nu när jag ser på bilderna så känner jag mig faktiskt riktigt nöjd!
Det är helt klart en teknik som behöver förfinas och jag tror att nästa gång ska jag prova med en fiber som inte är så glatt som alpackan, kanske polwarth eller BFL.

Nu ska jag spinna klart ullen från Pigeonroofstudios som sitter på rocken sen ska jag sätta tänderna i dem här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg