måndag 28 juli 2014

Rom

Igår vid lunchtid landade vi på Kastrup efter en helt fantastiskt bra vecka i Italien.
Eftersom vi har varit runt och besökt så många olika ställen så tänkte jag sätta ihop ett par inlägg där jag berättar lite om varje plats, vad man kan göra, var man kan äta gott och vilket hotell som var bäst.

Vi börjar med Rom!

Vi  flög ifrån Kastrups flygplats i Danmark till Rom Fiumicino eller Leonardo da Vinci som den också kallas. Därifrån tar man sig lätt som en plätt in till Roms Centralstation - Termini - biljetter köper i automater vid nedgången från flygplatsen till tågstationen.

Vi sov två nätter på Hotell Priscilla, ungefär en kvarts promenad ifrån Termini.
Tyvärr inte ett hotell jag kan rekommendera - rummet hade högt i tak men var annars ganska trångt, det hade AC som gick att antingen ha av eller på svinkallt så att man fick frysa eller svettas. Personalen i lobbyn var okej men mycket dålig på engelska och gav mest ett förvirrat intryck.
Internet fanns bara i lobbyn och kostade 5 euro per dag.
I Italien får man betala så kallad "turistskatt" när man bor på hotell. På vissa ställen är den inkulderad i priset ibland inte och på det här hotellet fick vi betala 2 euro per natt.
Frukosten var vedervärdig - gårdagens croissanter, eller briocher som italienarna verkar kalla dem, riktigt äckligt kaffe, osten var slut båda mornarna och allt verkade vara sockrat.

Men nu till det roliga - att göra!

Colosseum - såklart!
Trots att italienaren bredvid oss på planet inte tyckte att det var kötiden värt så är jag glad att vi gick på Colosseum.
Vi kom dit på söndagen runt klockan tre och jag tror inte att vi köade i mer än 40 minuter, 30 av de minuterna inne i skugga vilket var väldigt skönt.
Colosseum är väldigt imponerande, så är det bara. Jag kan knappt föreställa mig hur maffigt det måste ha varit på den tiden när allt var täckt av marmor - som sedan togs därifrån för att bygga Peterskyrkan.
Som på alla sevärdheter finns inga guider anställda utan guider som är sina egna och (ska) ha guidelegetimation kommer försöka få med dig på en guidning mot att du slipper stå i kö.
Du får givetvis betala för det och det fungerade likadant på alla ställen vi var på.
Alternativet är att betala för en audioguide, men när man besöker en plats tillsammans tycker jag det känns tråkigt att gå och lyssna i varsin lur. Jag vill uppleva tillsammans och vi hade en guidebok om Rom med som vi kikade i under tiden vi var där.
TIPS - första söndagen i månaden är det gratis att gå in på Colosseum!

Forum Romanum
Här gick vi inte in på området utan beundrade det ifrån ovan på väg till Colosseum. På så sätt fick man bäst utsikt och väldigt bra överblick.
Forum Romanum var under romartiden en plats för politik, handel och religiösa ceremonier.
På en något svalare dag hade jag kunnat tänka mig att vandra omkring när nere, men på den heta dagen vi hade och med ganska kort om tid i Rom nöjde vi oss med att se det ifrån ovan.

Diverse monument
Hela Roms innerstad är fylld av diverse monument, vissa ifrån romartiden, vissa senare. Det finns allt ifrån sådana här bjässar till monument, till mer diskreta obelisker ifrån forntida Egypten.

Pantheon
Pantheon är liksom för fantastiskt för att beskriva, det är så vackert och så monumentalt att jag förmodligen hade kunnat stå och stirra upp i det där taket i timmar.
Pantheon var ifrån början ett tempel för det antika roms gudar, men har sedan blivit "omgjort" till kristen kyrka.
Detta tempel har alltså varit i bruk sedan 120 år e.Kr.
Det är gratis att gå in men räkna med att få trängas med många andra. Här varnar de speciellt för ficktjuvar då nog många turister blir oaktsamma på sin omgivning när de står och stirrar upp i den magnifika kupolen.
 Vatikanen och Peterskyrkan
Vatikanen och Peterskykan och även Sixtinska Kapellet är såklart måsten när man är i Rom.
Det var redan lång kö ut på Petersplatsen när vi kom tid vid halv tio på morgonen, men kön rullade på jättefort och vi var snart inne.
Det är gratis att gå in och det är verkligen en mäktig syn. MEN - tänk på att ha kläder som täcker knän och axlar, annars riskerar du att inte komma in. Jag hade sjal om axlarna och mamelucktights som jag fick dra ner så att de hängde på halv rumpan (under klänningen såklart) för att de skulle täcka knäna så att jag fick gå förbi vakterna.
Titta gärna extra noga på kyrkans alla konstverk som står i nischer längs väggarna. Skulpturen till höger gjorde Michelangelo när har var enbart 25 år gammal. På bandet som löper mellan Marias bröst har han ristat in sitt namn. Det sägs att han smög dit på kvällen och gjorde det efter att andra, äldre och mer kända skulptörer försökte ta åt sig äran för mästerverket.

När ni ändå är i Vatikanen så passa på att titta på och fnissa lite åt schweizergardets roliga kläder!

Att äta - det är svårt att hitta restauranger som inte är proppade med nästan enbart turister och maten är därefter också - dyr och känns inte så genuint italiensk.
Vi besökte stadsdelen Trastevere som ligger på samma sida Tibern som Vatikanen.
Trastevere var förr en stadsdel för konstnärer och frisinnade, tänk Mont Matre i Paris. Trånga gator, vackra hus. Här ska vara det bästa stället att äta pizza i Rom - och vi åt såklart en sallad...
Sen är mängder av gelato såklart ett måste, ju knasigare smak desto bättre!
De verkar ha en förkärlek för att fylla en hel bägare/strut med en och samma smak så var nog med att säga till att du ska ha flera smaker ifall det är din tanke.

Hur man tar sig runt - vi bodde centralt och gick i stort sett överallt, från tidig morgon till sen kväll. Det är enkelt att ta sig runt till fots och alla sevärdheter ligger på gångavstånd ifrån varandra. Trottoarer verkar dock inte vara en så viktig del i Roms stadsplanering så det kan bli lite trångt ibland.
Men eftersom vi hade så begränsad tid så delade vi en taxi med ett annat par den morgonen vi skulle till vatikanen, det blev cirka 3 euro per person. När vi sedan skulle ifrån Trastevere till Villa Borghese - som är en stor, vacker park - tog vi tunngelbanan. Men för övrigt gick vi överallt och det var aldrig att jag kände mig otrygg, inte heller sent på kvällen.

Det var Rom det, hoppas att ni känner er sugna på att åka dit!