torsdag 16 januari 2014

Koftan Siri

Koftan Siri har varit klar i lite mer än en vecka, några av er har säkert redan sett den på instagram.
Men självklart förtjänar den sitt eget blogginlägg, dennna underbart underbara kofta!

I söndags var det riktigt härligt väder innan snön började falla, solen sken för första gången på många veckor och Slottsskogen var full av människor, barn och hundar. 
Perfekta dagen för koftfotografering helt enkelt! 

Jag har stickat min Siri i dubbel Angorette som Tantkofta färgat ljuvligt himmelsblå, som jag älskar färgen på den här koftan!
Jag stickade min på stickor 3.5 mm och resåren på stickor 3 mm. Eftersom jag gick ner i stickstorlek, den ska annars vara på stickor 4 mm, så gick jag upp en storlek i mönstret och stickade en medium

Det gick åt 287 gram garn till min kofta. Jag tror inte att jag följde mönstret riktigt på kropp och ärmar vad gäller längden. Jag slutade slätsticka lite tidigare och gjorde resåren lite längre. På ärmarna stickade jag så långa jag ville ha dem innan resåren och stickade sedan en ganska lång resår.
 
Mönstret på oket är så fantastiskt vacker och det var så spännande att få börja med det för innan jag stickat det så förstod jag inte hur det var gjort. Oket tar väldigt lång tid att sticka, jag har nog aldrig stickat ett mönster som tar så mycket tid, men det vackra resultatet gör det så värt all den tiden!

De röda knapparna är arvegods från min mammas faster, som stickade och virkade väldigt mycket när hon levde. Jag och mamma sorterade en stor påse knappar från henne på jullovet. Dessa röda glasknappar var som gjorda för koftan!
 Skulle jag sticka koftan igen skulle jag gjort ärmarna lite vidare, nu sitter de väldigt tight om underarmarna. Eller egentligen sitter de lagom tight, men det skulle nog bli knöligt att ha t.ex. en långärmad tröja eller blus under.
Jag hade också tagit in den liten i midjan där den bylsar sig lite. Det kan vara väldigt garnspecifikt det där och Angoretten är ganska stum. Ett garn med mer studs i kanske hade smitit åt lite mer om midjan av sig själv.

Men som sagt, ett mycket fin mönster, jag älskar koftan och ser fram emot att bära det om och om igen!

17 kommentarer:

  1. Jag kan inte säga hur fin den är tillräckligt många gånger! Och knapparna är sådär drömperfekta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! och jag kan inte säga tillräckligt många gånger hur mycket jag tycker om mönstret :)

      Radera
  2. Verkligen jättefin kofta! Roligt med så kontrasterande knappar, men jag skulle nog inte riktigt våga.
    //Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag väljer oftast kontrasterande knappar, hellre det än några som smälter in. Jag tycker att det ger karaktär och blir såklart en ögonfångare :)

      Radera
  3. Den är så himla fin, din Siri. Och den passar dig verkligen jättebra!

    SvaraRadera
  4. Oj oj så fin den blev, färgen och de röda knapparna passar ju som handen i handsken! Oket ser minst sagt avancerat ut, förstår att det tog tid, men som du skriver, fantastiskt vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Oket tog mycket tid, men ändå tog det bara en månad att sticka den när jag räknat efter, så värt! :)

      Radera
  5. Hej! Det här har inte alls med ämnet att göra… Jag funderar på att åka på studins elefantresa på sri lanka och undrar vad din upplevelse varit? Behandlades elefanterna på ett bra sätt? Stod de fastbundna ofta? Och varför har vissa elefanter kedjor runt både hals och fötter?
    Sedan undrar jag också hur du uppfattade boendet då jag läst en hel del negativ kritik angående detta. Fanns det ordentliga fräscha duschar, toaletter och liknande? Var sängarna fräscha?

    Tack på förhand :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia! Det är lite svårt att svara på din fråga eftersom jag inte vet om jag åkte med/till samma ställe som du funderar på att åka till. Jag åkte inte med något som hette studin. Jag skulle tyvärr säga att jag inte kan rekommendera det, tyvärr. Jag tror inte att elefanterna fick ut särskilt mycket av att vi var där och det var inte alls som på beskrivningen av vad vi skulle göra. Vi fick spendera väldigt lite tid med elefanterna - de jobbade hela tiden, dvs bar runt på turister. Ja, elefanterna är fastkedjade - kedjade man inte fast dem på natten skulle de vandra iväg, elefanter sover väldigt lite och tycker om att gå väldigt mycket så man måste kedja fast dem eller låsa in dem. Elefanter är sjukt farliga djur, och en skenande elefant kan man inte stoppa. Man kedjar fast dem för att de inte ska kunna skada folk, tjurar har ofta en kedja mellan fram och bakbenet på ena sidan för att hindra dem från att springa fort. Jag tror att det finns andra projekt där dina pengar skulle komma till bättre nytta. Tycker du om att jobba med barn kan jag varmt rekommendera Fridsro Projects i Sri Lanka, MYCKET välorganiserat, startades av en svensk kvinna och en lankesisk man på sjuttiotalet. Vill du inte tvunget jobba med djur skulle jag rekommendera det!

      Radera
    2. Tack så hemskt mycket för ditt svar :). Om jag har förstått det rätt så är det till samma ställe. Men återigen tack så mycket för svaret för jag har haft svårt att hitta folk som åkt på just den här typen av resa :)

      Radera
  6. Och du vet om att Studin länkar till ett inlägg i din blogg på sin sida med elefantresan? (så att dom inte gör det utan ditt godkännande?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör dem, spelar mig inte så stor roll. Men lite fult eftersom jag inte åkte med dem :p Men du, boka inget än, jag vet en organisation som du kan åka mycket billigare med. Det är ju flera organisation som säljer samma resa så att säga och två tjejer jag träffade hade åkt med en annan och betalat ungefär hälften av vad jag gjorde. Jag ska kolla upp namnet till dig!

      Radera
  7. Aha, tack så mycket :). Vi har eventuellt hittat ett annat ställe dit vi kan åka utan att gå via en organisation, får se om vi lyckas få ihop det, kan vi göra så så blir det betydligt mycket billigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. kolla med en organisation som heter www.ecoteer.com!

      Radera
  8. Ska absolut kolla! Tack så hemskt mycket för hjälpen och att du engagerat dig!

    SvaraRadera
  9. Den är verkligen underbar. Stickar också en men har gjort fel i garnvalet, alpaca. Jag hoppas på blockningsunder, för jag gör inte om oket ytterligare en gång (stickade på en storlek för stora stickor första gången)
    Men som sagt, din är supersnygg och knapparna tar den till en ny dimension!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg