tisdag 10 september 2013

Camelia Tee

När jag fick syn på det här gröna lingarnet från Kalinka hos Strikk i somras tänkte jag på Nuwara Eliya.
Nuwara Eliya är te-regionen i Sri Lanka, ett landskap med böljande kullar täckta av gröna, lätt rundade tebuskar. 
Jag fick genast inspiration till att sticka ett lite luftigare plagg med lövspets, ett perfekt plagg för lin eller något växtfibergarn.

Den här är Camelia Tee!

 Camelia Tee är stickad uppifrån och ner med raglanökningar. Den har ett rektangulärt ok med mycket uringning, men tack vare utformingen på halslinningen så kasar det inte ner.

 Axlarna har dekorerats med spetsstickade löv. Halslinning, ärmar och kropp är avmaskade med icordavmaskning som ger en enkelt men vacker finish.

Kropp liksom ärmar är oversize.
Kroppen kan stickas så långa som man önskar den, tack vare storleksutformingen går den lätt ner över höfterna om man vill ha den längre utan att man behöver öka ut den.
Mönstret är gjort för att stickas med t.ex. lin, bomull eller silke som alla tre är garn utan elasticitet vilket passar sig väldigt bra med plagg i oversize.

Mönstret är igång och teststickas och kommer att så småningom finnas som download på ravelry!

13 kommentarer:

  1. Åhh va fin tröja å underbar färg :)

    SvaraRadera
  2. Sååå snygg och en underbar färg!

    SvaraRadera
  3. jättefin! färgen är vacker också!
    beundrar personer som kan knåpa ihop beskrivningar själva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är också så förtjust i den ärtigt gröna färgen :)

      Radera
  4. Snygg!
    men på mig skulle den nog kasa av lite grann ändå. Men det kan man ju lösa på annat sätt när/om man stickar en egen ;) Gillar top-down :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Top-down är min "all time favourite" i alla väder :)

      Radera
  5. Så himla snygg! Jag ser fram emot mönstret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ser verkligen fram emot att släppa det, och se resultatet från teststickarna!

      Radera
  6. Jättefin! Skulle säkert vara snygg som klänning också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte :) Men då får man nog öka ut maskorna lite, i alla fall om man ha en rumpa i min storlek ;)

      Radera
  7. Det var en jättesnygg tröja! Jag väntar med spänning på mönstret. Perfekt till nästa sommar :)
    Vilken grovlek är det på garnet du har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Det är fingering weight, tror att Kalinka ligger på 320 m på 100 gram om jag inte minns fel!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg